Forn de Barbadillo, utilitzat per fer els rails del ferrocarril |
La Serra de la Demanda, a uns 50 quilòmetres a l'est de Burgos, té vetes d'hulla i de mineral de ferro que podien convertir-se en mines. En aquella època només hi havia una solució: calia un ferrocarril. Un emprenedor britànic, Richard Preece Williams, es va preocupar de tots dos projectes, atès que estaven relacionats. Així, va invertir en mines a diversos pobles de la Serra de la Demanda, i es va disposar a construir un ferrocarril miner.
El profund tall realitzat a la serra va deixar al descobert diferents cavitats del carst, algunes totalment plenes per sediments. Una part dels jaciments va desaparèixer amb aquesta monumental obra d'enginyeria, però gràcies a ella coneixem avui dia uns jaciments excepcionals que hagin passats inadvertits per a la ciència.
Els jaciments van estar exposats durant molts anys, i alguns científics, com Francisco Jordá, catedràtic de la Universitat de Salamanca, Miguel Crusafont, director de l'Institut Paleontològic de Sabadell, Lawrence Straus i Geoffrey Clark, professors de la Universitat d'Alburquerque a Nou Mèxic, van portar a terme treballs esporàdics d'excavació en els anys 50 i 60.
Primera excavació de la Cova Major, 1976 |
La troballa de gairebé una vintena de restes fòssils humans a la Sima dels Ossos va resultar decisiu per a les investigacions a la serra d'Atapuerca. El 1978, el paleontòleg Emiliano Aguirre va començar un projecte d'excavacions i investigacions sistemàtiques en diferents jaciments de la trinxera del ferrocarril i de la Cova Major que continua en l'actualitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada